نظر دبیر انجمن خودروسازان درباره قیمت خودرو در روز های آینده

خودرو111111روزنامه قانون نوشت: صنعت خودروسازی ایران نه فقط در این سال‌ها که حلقه تحریم محکم‌تر شده است، در تمام سال‌های گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بوده است و بسیاری از کارشناسان عقب ماندگی این صنعت را ناشی از حمایت‌های بی‌بدیل دولتی می‌دانند که خود سال‌ها مالک صنعت خودروسازی بود و بازار انحصاری و بدون دردسر را برای خود تدارک دیده بود و حالا نیز که مالکیت واگذار شده و مدیریت هنوز در دستان دولت باقی مانده، تنها خودروهایی می‌توانند وارد بازار ایران شوند که لوکس هستند و گران‌قیمت و همچنان درهای بازار ایران به روی خودروهای مصرفی بسته است. قیمت خودرو در طول دو سال گذشته رشدی عجیب را تجربه کرد. حرارت بازار بالا رفت و در چشم به هم زدنی قیمت‌ها دو برابر و سه برابر شد. گفتند لنگر ارز در رفته است و تحریم عامل بروز این مشکلات شده است. حالا اما از دیروز اجرای توافق ژنو در دستور کار قرار گرفت و در این قالب بخشی از تحریم‌ها از جمله تحریم صنعت خودروسازی ایران لغو شد.این بار اما می‌گویند شرایط به قبل از تحریم‌های سفت و سخت برنمی‌گردد چون سیگنال‌ها و علائم اقتصادی تغییر کرده است. درباره تاثیر لغو تحریم‌ها با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت‌و‌گویی داشتیم که در پی می‌آید. وی معتقد است قیمت خودرو حتی در این شرایط نه تنها نمی‌تواند کاهش یابد بلکه باید افزایشی را نیز تجربه کند.

تحریم صنعت خودروسازی از امروز لغو می‌شود. به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران و یکی از کار‌شناسان این صنعت بفرمایید تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران چه خواهد بود؟

به هر حال لغو تحریم‌ها طبیعتا فضای کاری ما را مساعد‌تر از قبل می‌کند اما کاهش تحریم‌های بین المللی به‌تنهایی کمکی به صنعت خودروی کشور نخواهد کرد.

مردم می‌خواهند بدانند تاثیر لغو تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ایران چیست. وقتی تاثیر تحریم‌ها را حس کردند و مجبورند خودروی گران و البته با کیفیتی پایین‌تر از کیفیت استانداردهای روز دنیا بخرند باید بدانند وقتی تحریم لغو شد، این صنعت چه تاثیری از این وضعیت خواهد پذیرفت؟

به هر حال تحریم صنعت خودروسازی ایران بخشی از ماجراست. باید بعد از لغو تحریم‌ها بتوانیم نقاط ضعفمان را برطرف کنیم.

پس اصلا نباید انتظار کاهش قیمت‌ها و برداشته شدن بخشی از فشار از روی بازار خودرو را داشته باشیم.

قیمت یک مولفه چند وجهی است. تنها تحت تاثیر تحریم بالا نرفته که فقط تحت تاثیر لغو تحریم پایین بیاید.

آقای نعمت بخش، بالاخره صنعت خودروسازی ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد. قبل از اعمال تحریم‌ها هم در موقعیت خوبی قرار نداشت. بفرمایید که چه کسی مقصر این وضعیت است؟

من که همیشه انتقاداتم از صنعت خودروسازی را مطرح کرده‌ام. من گفته‌ام که کیفیت خودروهای ما مشکل دارد. ما به درستی توسعه محصول نداشته‌ایم. خب شرکت خودروسازی ما می‌رود با شرکتی کره‌ای قرارداد می‌بندد، کلی کار می‌کنند مثلا قرار می‌شود که فلان خودروی جدید را تولید کنند و وارد بازار نمایند اما ناگهان تحریم‌ها رخ می‌دهد و همه چیز معطل می‌‌ماند.

منظورتان کدام خودروست؟

سراتو. همه کارهای تولید این خودرو در کشور انجام شده بود اما ناگهان با تحریم‌ها همه چیز به حالت قبل برگشت. از آن طرف می‌بینید رئیس جمهور سابق آقای احمدی‌نژاد می‌گفت که تحریم‌ها کاغذپاره است و هیچ تاثیری نخواهد داشت اما تاثیر این کاغذپاره‌ها را بر صنعت خودروسازی ایران می‌بینید. بالاخره این تحریم‌ها توسعه محصول ما را کند کرد والا ما قصد داشتیم “سراتو” و بعد “دنا” و… را به بازار بدهیم اما نشد که نشد. ما هم دوست داریم مشتری ما خودروی با کیفیت بخرد. خودرویی سوار شود که استاندارد روز دنیا را داشته باشد اما به هر حال این اتفاق نیفتاد.

باید توجه داشت که تحریم‌ها در همین چند سال اخیر تا این اندازه سفت و سخت شده و قبل از اعمال این تحریم‌ها نیز صنعت خودروسازی ایران با مشکلات عدیده‌ای از جمله تولید خودروی بی‌کیفیت و گران قیمت روبه‌رو بود.

اول بگویم خودروی بی‌کیفیت یا به عبارت دیگر خودروهایی که عیب و ایراد زیاد دارد و مردم از آن ناراضی هستند، خودروهایی هستند که بیش از بیست سال از تولیدشان می‌گذرد. مثل پراید و ۴۰۵. والا در خودروهای جدید اعتراض مردم کمتر است. ما هم بابت این موضوع شرمنده‌ایم و فکر می‌کنیم که باید به سمت توسعه محصول برویم و این خودروهای قدیمی‌را از چرخه تولید خارج کنیم. اما در مورد موضوع اینکه تحریم‌ها در چند سال اخیر اتفاق افتاده است. من اصلا این حرف را قبول ندارم. ما بیست سال قبل هم که به مناقصه می‌رفتیم سایه تحریم بالای سرمان بود و مشکل داشتیم. از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌کمپانی‌های خارجی به درستی با ما کار نکردند. ما بیست نامه برای شرکت‌های اروپایی می‌زدیم اما یک نامه ما را جواب نمی‌دادند. خب این‌ها مسئله است. این‌ها روند فعالیت را دستخوش تغییر می‌کند و تاثیر منفی روی آن می‌گذارد. اصلا فکر می‌کنید چرا کم کم تعداد خودروهای چینی در ایران زیاد شد؟ چون از میان شرکت‌های اروپایی فقط رنو حاضر شد با ما کار کند و بقیه با ما همکاری نمی‌کردند. این‌ها که ساده نیست. ما صنعت‌مان را در چنین شرایطی سر پا نگه داشته‌ایم.

گویا باوجود مذاکراتی که اخیرا با شرکت پژو داشته‌اید نیز وضعیت تغییری نکرده و آن‌ها اصلا حاضر به همکاری با ایران نشده‌اند.

چه کسی این حرف را زده است؟

این خبر در بسیاری از سایت‌ها و حتی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

که چی؟

که شرکت پژو چندان تمایلی به همکاری با ایران نداشته است.

جلسه مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنعت خودروسازی ایران با پژو در حاشیه سمینار بین‌المللی صنعت خودرو در تهران، برگزار شد و اتفاقا من هم داخل آن جلسه بودم. اصلا این طور نیست. اتفاقا مقامات شرکت پژو از بابت برخوردشان با ایران ابراز شرمندگی کردند و گفتند به محض لغو تحریم‌ها حاضرند با ما همکاری کنند. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند مغرض هستند. حالا نمی‌خواهم نام خبرگزاری و سایت خاصی را ببرم اما مغرضانه این موضوع را مطرح کرده‌اند.

برگردیم به قیمت خودرو، این روز‌ها همه درباره کسادی بازار خودرو صحبت می‌کنند، اگر قیمت خودرو حتی در صورت لغو تحریم تغییر نکند فکر نمی‌کنید این رکود تداوم داشته باشد؟

با توجه به اینکه تولید خودرو نسبت به سال ۱۳۹۰ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، رکود برای خودروسازان مطرح نیست. بازار خودرو برای نمایشگاه‌داران کساد است. خودروساز هر چه تولید می‌کند را سریع می‌برند. کدام کسادی؟ خود من که اصلا کاره‌ای نیستم هر روز مراجعانی دارم که می‌گویند فلانی سفارش ما را بکن خودرویمان را تحویل بگیریم. خودروسازان برای فروش خودرو‌هایشان با مشکلی روبه‌رو نیستند. خیلی‌ها معترضند که چرا وقتی پول داده‌ایم خودرویمان را به موقع تحویل نمی‌دهند. بالاخره تولید خودرو در کشور امسال ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و سال قبل هم صنعت خودروسازی با کاهش حجم تولیداتش روبه‌رو بود. به همین خاطر تقاضای خودرو بیش از عرضه است و به این وضعیت نمی‌گویند کسادی بازار. اصلا برای حل این مشکل است که خودروسازان فعلا حق تحویل فوری خودرو را ندارند چرا که تحویل خودروی مردم به تعویق افتاده و باید اول خودروهای پیش‌خرید شده را تحویل بدهند. پس می‌بینید که صنعت خودروسازی با انبار شدن محصولاتش و ترس از فروش نرفتن روبه‌رو نیست. این کسادی در بازار خرید وفروش شاید اتفاق افتاده که اصلا ربطی به صنعت خودرو ندارد.

بالاخره هر روز یک نفر در یک تشکل، در مجلس یا از بدنه کار‌شناسی کشور درباره ضرورت کاهش قیمت سخن می‌گوید.

من می‌گویم حرف منطقی بزنید. مگر می‌شود با این شرایط قیمت را کاهش داد. خودروسازان در سال‌ گذشته چهار هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و زیان امسال‌شان هم به هزار میلیارد تومان می‌رسد. دولت هم تا کنون هیچ کمک زیانی به آن‌ها پرداخت نکرده است در حال که طبق قانون باید این کار را می‌کرد. اعداد و ارقام روشن است. در نیمه اول امسال هم شرکت ایران خودرو ۴۵۰ میلیارد تومان و شرکت سایپا و ۲۷۳ میلیارد تومان ضرر کرده است. می‌گویند نرخ ارز کاهش یافته پس باید قیمت خودرو کاهش یابد. اولا نرخ ارز برای خودروساز اصلا کاهش نیافته چون باید در بازار آزاد با نرخ سه هزار تومان نیاز‌هایش را برطرف کند. از سوی دیگر وقتی خودروساز در حال زیان است مگر می‌شود قیمت را کاهش دهد. همین امسال آقای نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به درستی اعلام کرد که قیمت خودرو، کف قیمتی است و اتفاقا این را درست تشخیص داد اما با اعتراض نمایندگان گفت امسال قیمت‌ها افزایش نیابد. حرف من این است که شما وضعیت افزایش قیمت خودرو را بررسی کنید. از سال ۷۶ تا سال ۹۰ قیمت خودرو کلا ۴۴ درصد افزایش یافته است یعنی حول‌و‌حوش سالی سه درصد. این در حالی است که شاخص کالاهای مصرفی در همین دوره زمانی ۶۶۰ درصد افزایش داشته است. ما هم علاقه‌مند به افزایش قیمت نیستیم اما خب بالاخره باید وضعیت قیمتی این کالا نیز با سایر کالا‌ها و شرایط عمومی‌کشور همخوانی داشته باشد. ما همین حالا هم از شورای رقابت خواسته‌ایم دوباره به مسئله قیمت خودرو ورود کند و درخواست افزایش قیمت خودرو را به این شورا ارائه داده‌ایم.

مطالب پیشنهادی :

  • رضا مشایخی wrote on ۲۱ شهریور, ۱۳۹۴, ۲۳:۴۴

    خودروMT  mvm 550     به شماره شاسی NATGCARK5F1000926   که در تاریخ ۸/۴/۹۴  تحویل مالک گردیده است در همان روزهای نخستین مشخص شد که به جهت کیفیت پایین قطعات و مونتاژ ضعیف آن ایراداتی  دارد که  این ایراد ها به شرح ذیل می باشد:
    الف: ایرادات ناشی از مونتاژ ضعیف :
    ۱-    برخورد اتصالات شیلنگ ها با بدنه خودرو:
           برخورد اتصال لوله (HOSE FITTING ) مربوط به گاز کولر با شاسی سمت راست خودرو که منجر به تولید صدای ناهنجاری در سمت راست خودرو می گردید که نمایندگی ها پیشنهاد باز و بست داشبورد را جهت پیدا کردن منشاء صدا  می دادند ولی مالک خودرو پس از جستجوی فراوان عیب را در داخل موتور پیدا کرده و با نصب چند عدد لاستیک ضربه گیر مشکل را حل نمود. (تصویر شماره  ۱)
    ۲-    لق بودن چرخ دنده ها در داخل دیفرانسیل:
            صدای لق بودن قطعه ای در زیر خودرو به گوش می رسد که به جهت مشکل ذکر شده در بالا صدای این دو مورد به سختی قابل تمیز دادن بود تا اینکه با حذف صدای مورد ۱ مشخص شد صدا از دیفرانسیل و داخل گیربکس است و لقی چرخ دنده ها ی آن تا حدی است که با وجود گرفتن کلاچ و قطع اتصال موتور با جعبه دنده و افزایش دور موتور تا ۲۰۰۰ rpm  صدا به وضوح به گوش می رسد که با گرفتن دو محور پلوس ها در دست صدا کاهش می یابد که این حاکی از معیوب بودن دیفرانسیل می باشد.
           ۳- عمل نکردن دزدگیر و POWER WINDOWS :
          پس از تحویل خودرو ریموت درب ها به درستی عمل نمی نمود به طوری که دزدگیر غیر فعال بوده و صفحه آبی جلوی خودرو ساعت ها روشن می ماند و power windows  عمل نمی کرد که با مراجعه به چند نمایندگی اعلام گردید این خودرو فاقد POWER WINDOWS می باشد با این حال  وقبل از باز و بست بی مورد بعضی سیستم ها مشخص گردید کاپوت جلوی خودرو کج نصب شده و شاسی زیر درب را رد می نماید که با گذاشتن لاستیک زیر درب مشکل حل گردید.(تصویر شماره ۲)
           ۴-شل بودن مهره سر باتری :
           چراغ چک خودرو چندین بار خاموش و روشن گردید که خوشبختانه به مدد یک کارشناس برق مشخص گردید مهره سرباتری  خودرویی که شدیدا  حساس به نوسانات برق می باشد کاملا شل بوده و با دست سر باتری بر داشته می شود که رفع عیب گردید.
    ب: ایرادات ناشی از کیفیت پایین قطعات :    
          ۱-تشکیل منافذ ریز در گردگیر پلوس :
           در کیلومتر ۳۰۰۰ مالک خودرو متوجه پاشش گیریس از منافذ ریز تشکیل شده بر روی گردگیر پلوس گردید درصورتی که نباید گردگیرپلوس حتی  به فرض  نامرغوب بودن جنس در چنین کیلومتری و مدت زمان کوتاهی که از مصرف آن می گذرد با چنین ایرادی مواجه شود .متاسفانه در کمتر از یک هفته بعد از اتفاق ذکر شده  گردگیر پلوس سمت دیگر خودرو دچار عارضه مشابه گردید.(تصویر شماره ۳)
          ۲-نامرغوب بودن قطعات لاستیکی زیر و بند خودرو:
            نامرغوب بودن قطعات لاستیکی زیر و بند خودرو منجربه تولید صدا از زیر و بند و همچنین کمک فنر سمت راننده می شود.
     
           با توجه به باقی بودن ایرادات اساسی از جمله مشکل در دیفرانسیل خودرو که عدم رفع آن و یا حتی تعمیر آن می تواند مشکلات عدیده ای برای گیربکس بوجود آورد و رفع عیب آن فقط با تعویض گیربکس امکان پذیر است همچنین کیفیت پایین قطعات و اینکه ایرادات مذکور پس از دو ماه در یک خودرو صفر کیلومتر ایجاد شده خودرو مذکور از کیفیت مطلوب – با لاخص با توجه به قیمت آن- برخوردار نمی باشد.
    اینجانب به تعمیرگاه مرکزی مدیران خودرو نیز مراجعه نمودم  و با مشورت با صاحبان خودرو مشابه خود متوجه شدم حداقل مشکل دیفرانسیل آن حالت عمومی دارد و پس از تعمیر نیز بهبود نمی یابد که از لحاظ منطق نیز می توان گفت مجموعه گیربکسی که در کارخانه و بی شک تحت اصول خاصی اسمبل شده و این مشکلات را دارد …  تعمیر آن نیز حتمی بی ایراد و راضی کننده نخواهد بود….
    درخواست می کنم به شیفت A که در تاریخ ۹۴/۲/۱۶  ساعت ۱۲ و بیست دقیقه کنترل کیفیت نهایی این خودرو را انجام داده و باعث ضربه مالی حداقل بیست میلیون تومانی به من و خانواده من شده اند اعلام کنید از هیچ تلاشی برای ضربه به این گروه خودرو سازی دریغ نمی کنم تا حداقل از لحاظ وجدان پیش خود راضی شوم

  • رضا مشایخی wrote on ۳۰ شهریور, ۱۳۹۴, ۰:۰۵

    سلام بر همه کاربران وابسته و غیر وابسته به تمام گروه های خودرو سازی ایران (همه)
    لطفا بحث بی فایده  نکنید تولیدات داخلی وجود نداره ما با سمند و پژو و تیبا و پراید چینی مواجه هستیم کافیه به قطعات این خودرو ها از کامپیوتر گرفته تا اخر نگاه کنید،مطمئن هستم که چین اون آشغال ها رو میده به این دو تا خودرو سازی و از اون مطمئن تر هستم که جنس خوب هم به مدیران خودرو نمیده…مدیران خودرویی که نمایندگی های آن را همان سایپایی ها می گردانند، نمایندگی هایی که روغن ۲۰w50 پراید را ریختن داخل mvm های ۱۶ سوپاپ ، پس مگه چین دیوانه است که خودرو خوب به ملت ما بدهد،بر فرض هم که خودرو خوب بدهد کافیه برای سرویس اولیه بروید یک نمایندگی مدیران خودرو … با این آچار کشی که من دیدم  به طور یقین مرسدس بنز هم جان سالم به در نمی بره
    ۰۹۱۳۲۰۴۰۴۹۸  کارشناس مکانیک 
    ایمیل ارسال کنید تا مستند و فنی ایرادات مدیران خودرو را بگویم البته برای تیبا هم مستند دارم که نگید من از سایپا و ایران خودرو هستم
    ——————————————————-
    با سلام خدمت جناب مشایخی
    اگر می شود مقاله یا مستندی درباره ی خودروسازی و ایرادات فنی خودروها برای ما ارسال کنید تابه اسم شما به عنوان یک کارشناس مکانیک ،در سایت قرار دهیم تا دوتسان واقعیت خودروسازی کشور را بدانند.
    مدیریت سایت میهن نرخ

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2025 میهن نرخ. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی