واگذاری پالایشگاه امام خمینی اراک به بخش خصوصی در دستور کار است

پالایشگاه شازند به روزترین و مدرن ترین پالایشگاه کشور و منطقه، با ظرفیت پالایشی ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز است که با تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ نیاز کلانشهرهای تهران، البرز و… را تامین می کند و همین امر درجه اهمیت کار این پالایشگاه را چند برابر کرده است.
پالایشگاه شازند اراک در سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین پالایشگاه پس از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید و موجب شد ایران در مسیر توسعه ظرفیت و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی قرار گیرد.
شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) به منظور تغییر الگوی مصرف محصولات پالایشگاهی از سال ۱۳۸۵، طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفی محصولات خود را با هدف حداکثر سازی تولید بنزین در مقابل حداقل سازی تولید نفت کوره و همچنین تولید محصولات مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی، با تشکیل کنسرسیومی از ۲ شرکت ایرانی و یک شرکت چینی بدون حضور صاحبان دانش فنی یا سازندگان قطعات در شرایط تحریم آغاز کرد.
افزایش ظرفیت پالایش نفت خام از ۱۷۰ به ۲۵۰ هزار بشکه در روز، تغییر خوراک از نفت خام سبک اهواز آسماری به مخلوطی از نفت خام های سنگین، کاهش میزان آلایندگی های زیست محیطی، افزایش تولید بنزین از ۴٫۷ به ۱۶میلیون لیتر در روز بنزین یورو ۴، تولید ‘پروپیلن پلیمر گرید’ برای نخستین بار در صنعت پالایش کشور، کاهش میزان کل گوگرد نفت گاز از ۱۰ هزار به کمتر از ۵۰ جزء در میلیون (تولید نفت گاز با استانداردهای روز دنیا) از جمله تغییرات ایجاد شده در این پالایشگاه است.
تولید نفت سفید با مقدار گوگرد کمتر از ۲۰ جزء در میلیون ( بر اساس استاندارد یورو۵)، تولید ‘گوگرد گرانول’ با ظرفیت ۷۰۰ تن در روز، کاهش تولید نفت کوره و تولید آن به محصولاتی همچون بنزین، گاز مایع و پروپیلن، افزایش ظرفیت تولیدگاز مایع به ۴ برابر (از ۵۰۰ به ۲۰۰۰ تن در روز) و کاهش بنزن محصول بنزین تولیدی به کمتر از یک درصد وزنی بر اساس استانداردهای روز دنیا نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این پالایشگاه به شمار می رود.
این تغییرات در سایه نوآوری و بازسازی پالایشگاه موجب شد تا سایر پالایشگاه های کشور به تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور توجه ویژه نشان دهند و دنباله رو این پالایشگاه شوند و در حال حاضر پالایشگاه های اصفهان، تبریز، بندرعباس، تهران و لاوان در حال اجرای طرح های ارتقای کیفیت و ظرفیت هستند.

**صرفه جویی۳۰۰ میلیارد تومانی با کاهش روزهای تعمیرات اساسی
علی جمشیدی مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)، میزان تولید طرح های پالایشگاه را ۱۵ درصد فراتر از برنامه تعریف شده امسال اعلام می کند.
وی افزود: در انجام تعمیرات بخشی از واحدهای این پالایشگاه، از مشارکت همزمان یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی که از تجربه و تجهیزات کافی برای این کار برخوردار باشد، استفاده کردیم که در نهایت، شرکت پیمانکاری روژان صنعت البرز و سی.آر (CR) نیوزلند انتخاب شد.
جمشیدی ادامه داد: البته قرار بود تعمیرات اساسی این واحد، آبانماه سال گذشته انجام شود که با آزمایش های صورت گرفته معلوم شد این کاتالیست همچنان قابلیت کاردهی دارد، از این رو تعویض کاتالیست ۶ ماه به تعویق افتاد و بهره برداری خوبی انجام شد، به این ترتیب توانستیم در این بخش حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی کنیم.

**فراتر از برنامه ها هستیم
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)، گفت: پالایشگاه در حال حاضر روزهای خوبی را پشت سرمی گذارد و از برنامه تولید جلوتر است، به طوری که طبق برنامه قرار بود فروردین امسال ۴۲۱ میلیون لیتر بنزین تولید شود، اما این میزان تولید به ۴۵۵ میلیون لیتر رسید و ۱۰۸ درصد تولید داشتیم که ۸ درصد بالاتر از برنامه است.
جمشیدی اضافه کرد: در اردیبهشت ماه نیز با توجه به تعمیرات اساسی، قرار بود ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم که ۴۳۵ میلیون لیتر تولید شد و ۲۳ درصد از برنامه تعریف شده جلوتر بودیم. مقرر شده بود در خردادماه ۴۲۴ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم که ۴۲۷ میلیون لیتر تولید شد و در تیرماه هم ۱۰۵ درصد تولید داشتیم که با تغییرات ایجاد شده در تعمیرات اساسی و کاهش روزها، از برنامه پیش بینی شدهای که پالایش و پخش برای ما تعیین کرده بود، در این پنج ماه جلوتر بودیم و پیشی گرفتیم.
وی درباره طرح های ارتقای کیفیت پالایشگاه شازند، بیان داشت: برنامه ارتقای کیفیت طرح ها، جزو برنامه پالایشگاه است که طبق رایزنی با چند شرکت اروپایی، رساندن کیفیت بنزین و نفت گاز به یورو ۵ تنها با تعویض کاتالیست امکانپذیر است که مطالعات آن در حال انجام بوده و براحتی می توانیم به یورو ۵ برسیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)، یادآور شد: برای تولید یورو ۵ بیشترین مشکل، ترکیبات ‘الفینی’ بالای واحد آر.اف.سی.سی (RFCC ) است که باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد.
وی درباره علت توقف طرح های توسعه ای پالایشگاه، گفت: کمبود نقدینگی، عمده ترین دلیل توقف طرح های توسعه ای پالایشگاه است؛ اما در کنار آن، موضوع خصوصی سازی هم مزید بر علت شده و فکر می کنم انجام این طرح های توسعه ای باقی مانده، پس از واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی صورت گیرد.
جمشیدی خاطر نشان کرد: بحث واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر وزارت نفت مشغول حل مشکلات طرح شده درباره نحوه واگذاری است.

 

 

منبع :ایرنا

مطالب پیشنهادی :

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2025 میهن نرخ. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی