علت واردات خودرو های لوکس چیست؟
- سه شنبه, بهمن ۱, ۱۳۹۲, ۸:۱۱
- خودرو, نوار تصاویر, ویژه, گالری عکس
- 1,546 views
- ثبت نظر
بزرگترین محموله خودروهای سواری پورشه در آبان ماه امسال به تعداد ۴۹ دستگاه و ارزش ۳٫۹ میلیون دلار وارد کشور شد.این محموله از خودروهای سواری پورشه از مبدا امارات و از طریق گمرک یزد در آبان ماه وارد کشورشده و همچنین دومین محموله بزرگ خودروهای پورشه نیز به تعداد هشت دستگاه در آذر ماه امسال وارد شد.
به نوشته تهران امروز، ایسنا در گزارشی از آمار گمرک در ۹ ماهه امسال خبر داده و نوشته است که طبق آمار گمرک ایران در ۹ ماهه امسال ۸۵ دستگاه انواع خودروهای پورشه وارد کشور شد. این در حالی است که در آخرین فهرست اعلامی خودروهای سواری مجاز وارداتی در سال ۱۳۹۲ نامی از هیچیک از مدلهای خودرو پورشه مشاهده نمیشود.جالب اینکه آخرین فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال ۱۳۹۲ که از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شده شامل ۹۳ مدل انواع خودرو میشود که نام هیچیک از مدلهای خودرو پورشه در آن وجود ندارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که خودروهای پورشه وارداتی در سال گذشته ثبت سفارش شده بودند.
ثبت سفارش،حتما غیر قانونی است
طبق گفتههای یک نماینده عضو کمیسیون صنایع، این واردات خودروی پورشه آنطور که اتفاق افتاده، غیرقانونی است اما به دلیل وقوع این اتفاق، مجلس، به ویژه کمیسیون صنایع حتما پیگیر خواهد بود تا حقیقت امر روشن شود.
«علی علیلو» در گفتوگو با تهران امروز به سه وجه این قضیه اشاره کرده ومیگوید: «با توجه به اینکه ما همچنان در کشور با مشکل اختصاص ارز به کالاهای اساسی و دارو مواجه هستیم آیا درست است که ارز به چنین کالاهای تشریفاتی که فقط مخصوص قشر مرفه است،اختصاص یابد؟ امروز که ارز با شرایط سخت وبا هزینههای گزاف وارد میشود، جای سوال دارد که چرا باید به خودرو اختصاص داده شود؟»به گفته این نماینده مجلس، با توجه به اینکه در زمانی که شرایط محقق نبوده، این کالا ثبت سفارش شده، بسیار تاسف آور است که در آن زمان این کالا ثبت سفارش شده باشد.
علیلو با گلایه از اینکه، در زمانی که وسایل حملونقل عمومی، واگن مترو در کلانشهرهایی همچون تبریزو اصفهان هنوز راه نیفتاده تنها به این دلیل که نمیتوانند به دلیل نداشتن ارز،اینها را از گمرک ترخیص کنند، چطور ثبت سفارش خودرو پورشه به این راحتی انجام میشود؟جالب اینکه این نماینده به این نکته نیز اشاره میکند که «در آن زمان هم در مجلس شنیدیم که قرار است چنین اتفاقی انجام شود که با مخالفت مجلس روبه رو شد وبعد از آن یک وقفه زمانی برای آن ایجاد کردند و گذاشتند که آبها از آسیاب بیفتد، بعد شروع به واردات پورشه کردند که واقعا متاسفیم برای گمرک و سایر نهادها که هیچتوجهی به این موارد نمیکنند.»
افزایش واردات انواع خودرو نسبت به سال گذشته
گفتنی است تاکنون خودروهای کرهای (کیا، هیوندای و سانگ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (آلفارومئو، فیات)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT، فولکس واگن، بنز و بیامو)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) موفق به دریافت مجوز واردات محصولات خود به ایران در سالجاری شدهاند. براساس آمار گمرک در ۹ ماهه امسال ۴۴ هزار و ۶۴۷ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش تقریبی ۹۲۴ میلیون دلار وارد شده است. این میزان واردات از نظر تعداد و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۴۹٫۲۴ و ۳۱٫۳۵ درصد افزایش یافته است.
ورود دوباره خودروهای کرهای و اروپایی به ایران تا ۶ ماه آینده
خودروهای وارداتی با برند کرهای و اروپایی طی ۶ تا ۸ ماه آینده بهطور رسمی به بازار ایران بر میگردند. یک کارشناس صنعت خودرو با طرح پیشنهاد طبقهبندی تعرفه واردات خودرو، معتقد است: با توجه به لغو تحریمها، واردات خودرو با برندهای کرهای تا ۶ ماه آینده بهطور رسمی به کشور تسهیل خواهد شد و خودروهای اروپایی نیز طی ۸ تا ۱۰ ماه آینده بهطور رسمی به بازار ایران برمیگردند.
«فربد زاوه» در گفتوگویی با فارس میگوید: قیمت این خودروها کاهش نخواهد یافت، بلکه عوارض حاصل از آن و درآمد دولت رشد مییابد.در حال حاضر شرکتهای واردکننده از استانداردهای شرکت مادر فاصله زیادی گرفتهاند و طی دو، سه سال اخیر مشکل زیادی در زمینه تامین قطعه وجود داشته است که برای حل آن باید سرمایهگذاری زیادی صورت گیرد.به گفته وی، شرکتهای واردکننده هزینه این کار را در قیمت مصرفکننده لحاظ خواهند کرد و در نتیجه به جز نوسان ۵ درصدی قیمت، کاهش قیمت خودرو را شاهد نخواهیم بود.
زاوه در مورد بحثهای مطرح شده درخصوص تعرفه واردات خودرو نیز گفت: پیشنهاد ما این است که برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ سیسی تعرفه ۴۰ تا ۵۰ درصد، برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی تعرفه ۷۵ تا ۹۰ درصد و برای حجم موتور بالای ۳۰۰۰سیسی تعرفه ۹۰ تا ۱۲۰ درصد اعمال شود.