کاهش قیمت خودروهای داخلی؟

خودروفعالان، بازار هفته جاری را بازاری آرام توصیف کردند که مردم در آن برای خرید عجله‌ای از خود به خرج ندادند. به عقیده این فعالان، ادامه این روند از سوی مشتریان می‌تواند باعث کاهش بیش از پیش التهاب بازار شده و قیمت‌هایی را که طی چند هفته به صورت کاذب رشد کرده بودند، تا حدودی کاهش دهد.
ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو طی هفته‌جاری در حالی رخ داد که به‌نظر می‌رسد خبرهای مثبت از بازگشت پژو به ایران در آن بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر همین اساس قیمت خودروهای داخلی که طی هفته‌های گذشته روندی صعودی در پیش گرفته بودند، طی این هفته ثبات در پیش گرفته‌اند. هرچند فعالان بازار عقیده دارند خبرهایی از بازگشت پژو به ایران در این ثبات قیمت موثر بوده؛ اما به‌نظر می‌رسد آغاز شماره‌گذاری خودروهای یورو۲ توسط پلیس نیز در روند ثبات قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

هیات دولت در مصوبه دهم اردیبهشت امسال زمان ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ را ابتدای شهریور‌ماه تعیین کرد و همین مساله نیز باعث شد تا پلیس شماره‌گذاری خودروهای یورو۲ را آغاز کند. به گفته خودروسازان، با آغاز شماره‌گذاری خودروهای یورو۲ بیش از ۵۰ هزار خودرو وارد بازار خواهند شد که کار تولید آنها اواخر اسفند و فروردین امسال به پایان رسیده بود.

در حال حاضر تلاش خودروسازان بر این است که این خودروها با پلاک ۹۳ وارد بازار شوند، اما هنوز پلیس در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

به این ترتیب هرچند خبر بازگشت پژو به ایران خبری خوشایند بوده و مشتریان را به تولید خودروهایی جدید امیدوار کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد در مقطع فعلی شماره‌گذاری خودروهای یورو۲ و تک ایربگ بتواند، بازار را به تعادل نسبی برساند. تک ایربگ بودن برخی خودروها مشکلی بود که در کنار مشکل استاندارد یورو۴ مانع شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی شده بود؛ اما این مشکل نیز با مصوبه دولت برطرف و شماره‌گذاری خوروهای تک ایربگ نیز از دوم اردیبهشت امسال آغاز شد.

فعالان، بازار هفته جاری را بازاری آرام توصیف کردند که مردم در آن برای خرید عجله‌ای از خود به خرج ندادند. به عقیده این فعالان، ادامه این روند از سوی مشتریان می‌تواند باعث کاهش بیش از پیش التهاب بازار شده و قیمت‌هایی را که طی چند هفته به صورت کاذب رشد کرده بودند، تا حدودی کاهش دهد.

بر این اساس ثبات قیمت خودروهای داخلی در سایه خبر بازگشت پژو به ایران با دو محصول جدید و همچنین آغاز شماره‌گذاری خودروهای مانده در پارکینگ خودروسازان طی هفته‌جاری در حالی رخ داد که خودروهای وارداتی همچنان به رشد قیمت ادامه می‌دهند. رشد قیمت وارداتی‌ها در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی را که تا ابتدای فروردین‌‌ماه سال جاری وارد کشور شده‌اند، آغاز کرده است  به این ترتیب هرچند بازار در حال حاضر با کمبود خودروهای وارداتی مواجه نیست، اما با این وجود خودرویی مانند یاریس‌هاچ‌بک طی هفته‌جاری از ۸۸ میلیون تومان به ۹۲ میلیون تومان رسیده است.

قیمت‌های کاذب در بازاری آرام

به گفته فعالان بازار، با چشم‌انداز مثبتی که در صنعت خودرو ایجاد شده است، طی هفته‌جاری مشتریان کمتر به بازار مراجعه کرده‌اند، اما این موضوع هنوز کاهش قیمت‌ها را به صورت چشم‌گیر به دنبال نداشته است.

بر همین اساس پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که هم‌اکنون تولید آن در ایران‌خودرو ادامه دارد، در بازار قیمتی برابر با ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته است که ۵۰۰هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. کلاس دیگر این خودرو؛ یعنی ‌V8 اما روی ۴۰ میلیون تومان باقیمانده و تغییری نداشته است.

دیگر فرانسوی بازار، یعنی تندر ایران‌خودرو هم مانند هفته گذشته روی ۳۹ میلیون تومان باقی مانده است و مدل تولید شده در پارس‌خودرو آن نیز همچنان ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تندر از جمله خودورهایی است که تا کنون با پلاک ۹۳ وارد بازار نشده است؛ اما بعید نیست که این خودرو با آغاز شماره‌گذاری وارد بازار شده و قیمت‌ها آن را تعدیل کند.

تندر E1 نیز که مدل ساده‌تر تندر است، همچنان با قیمت ۳۵ میلیون تومان در بازار قابل معامله است.

اما فرانسوی قدیمی جاده مخصوص، یعنی پژو ۴۰۵ نیز در هفته‌ای که گذشت در مدل بنزینی خود روی ۳۱ میلیون تومان باقی ماند و مدل دوگانه‌سوز آن هم ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پارس سال خودرویی است که در مدل یورو۴ قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و در مدل یورو۲ نیز۳۶ میلیون تومان معامله می‌شود. پارس دوگانه‌سوز هم در بازار قیمتی برابر با ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

سمند ال.ایکس این هفته با قیمت ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد در حالی که رانا که در واقع عضوی دیگر از خانواده خودرو ملی ایران‌خودرو است، با قیمتی برابر با ۳۴ میلیون تومان معامله می‌شده است. رانا طی هفته‌جاری با یک میلیون تومان افزایش قیمت همراه بوده است.

خانواده پراید هم بعد از افزایش قیمت‌هایی که طی هفته گذشته تجربه کرد، هفته آرامی داشته است.

پراید ۱۱۱ که‌هاچ‌بک پرطرفدار سایپا است، طی این هفته ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که از ثبات قیمت این خودرو خبر می‌دهد. پراید ۱۳۱ نیز طی هفته گذشته ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته و مدل دیگر آن، یعنی ۱۳۲ نیز روی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

به گفته فعالان بازار تیبا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و با قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قابل معامله است.

دیگر خودرو پرطرفدار بازار؛ یعنی مگان هم‌اکنون در مدل فول‌آپشن خود با ۹۲ میلیون تومان قابل معامله است. طی فروردین امسال خودروی مگان به تعداد ۱۳ دستگاه به تولید رسیده است. این میزان تولید پس از مدت‌ها برای این خودرو رقم خورده است.

نیسان تیانا، اما خودرویی است که تولید آن هنوز متوقف است، این خودرو در بازار روی ۱۴۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود؛ یعنی یک میلیون تومان گران‌تر از هفته گذشته. اما مزدا ۲ و مزدا ۳ که می‌توان گفت به دلیل تولید اندک در بازار با افزایش قیمت زیادی مواجه بوده‌اند، در بازار این هفته به ترتیب با قیمت ۷۶ و ۱۱۸ میلیون تومان قابل معامله بوده‌اند.

مطالب پیشنهادی :

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2018 میهن نرخ. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی