ابهام در قیمت پژو۲۰۶/پراید تا۴میلیون جای ارزان شدن دارد!

ابهام در قیمت پژو206/پراید تا4میلیون جای ارزان شدن دارد!

خودروعلیرغم تعیین قیمت بسیاری از خودروهای داخلی هنوز تکلیف قیمت خودروی پژو ۲۰۶ مشخص نشده است.

شورای رقابت حدود ۱۰ روز پیش قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرد. نکته قابل توجه در قیمت‌های اعلامی پایین‌تر بودن قیمت جدید برخی از خودروها از قیمت‌های فعلی آن‌ها بود.

نمونه این موضوع خودروی پژو ۲۰۶ است که در حالی قیمت جدید تیپ ۵ آن حدود ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده که قیمت فعلی این خودرو ۳۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تومان است.

در این زمینه رییس شورای رقابت اعلام کرده که دلیل این تفاوت قیمت، اختلاف با خودروساز در زمینه قیمت پایه این خودرو است. البته شیوا اظهار کرده که با شرکت ایران خودرو جلسه‌ای برای رفع اختلاف در این باره تشکیل خواهد شد.

با این حال اگرچه زمان این جلسه شنبه اعلام شده بود اما ظاهرا این جلسه هنوز تشکیل نشده و در نتیجه قیمت خودرو پژو ۲۰۶ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

البته نکته قابل توجه در این زمینه آن است که شورای رقابت در حالی قیمت رانا را چند میلیون تومان بیشتر از پژو ۲۰۶ تعیین کرده که قیمت تمام شده ۲۰۶ بیشتر از رانا است.

برخی فعالان صنعت خودرو در این زمینه معتقدند: اگر قیمت پژو ۲۰۶ اصلاح نشود مطمئنا خودروساز از تولید آن خودداری خواهد کرد.

تفاوت بین قیمت فعلی و قیمت جدید این خودرو حدود هفت میلیون تومان است و ‌چگونه خودروساز می‌تواند با وجود افزایش هزینه‌های تولید خودروی پژو ۲۰۶ را هفت میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت فعلی آن عرضه کند.

به گفته اعتقاد برخی کارشناسان تولید پژو ۲۰۶ با قیمت فعلی نیز زیان‌ده است ممکن است در صورت اصرار شورای رقابت بر این قیمت، تولید این خودرو متوقف شده یا آن‌که خودروساز‌ این محصول را به قیمت واقعی عرضه کنند.

در این زمینه باید دید چه زمانی جلسه بین شورای رقابت و شرکت ایران خودرو تشکیل و در زمینه قیمت نهایی پژو ۲۰۶ تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: اگر انضباط مالی به درستی پیاده شود، خودروهایی مانند پراید تا ۴ میلیون تومان و خودروهای گران قیمت ما شاید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان جای کاهش قیمت دارد.

علی علیلو در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما گفت: نباید مسئول یا متولی قیمت گذاری تعیین کنیم زیرا اقتصاد جهان آن قدر پیشرفت کرده که بازار، رضایتمندی، کیفیت و در یک کلام رقابت تعیین کننده قیمت است و وظیفه شورای رقابت ایجاد و حفظ فضای رقابتی و رفع موانع انحصار است.
او با تاکید بر اینکه انحصار، سم رقابت سالم است گفت: صنعت خودروسازی ایران انحصاری است.
علیلو با انتقاد از عملکرد شورای رقابت گفت: چرا این شورا انحصار شکنی نکرده است.
او ادامه داد: وقتی دولت، سهامدار شرکت های خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپاست قطعا ابتدا به سود و زیان خود فکر می کند و سپس به رقابت می اندیشد.
علیلو گفت: برای رسیدن به قیمت گذاری با ثبات و واقعی باید عناصر اصلی قیمت گذاری برای خودرو اصلاح شود.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون قیمت تمام شده برای خودرو در کارخانه واقعی نیست و شورای رقابت بر اساس قیمت هایی که خود خودروسازان برای قطعات اعلام می کنند، قیمت گذاری می کند.
علیلو در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس شورای اسلامی نظارت نمی کند گفت : وارد نظارت شدیم اما موارد نظارتی زیاد است و مجلس فرصت کافی ندارد.
او گفت: بر اساس مطالعات، هزینه های مالی بهترین خودروسازها در جهان که بهترین انضباط مالی را دارد یک و نیم درصد و بدترین آن هم چهار و نیم درصد است اما هزینه های مالی خودروسازان در کشور ما ۱۳ تا ۱۵ درصد است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی ادامه داد: هزینه های سربار استاندارد هم در دنیا ۷ تا ۸ درصد است اما در شرکت های خودروسازهای ما تا ۲۵ درصد است و خودروسازان این هزینه های اضافی را روی قیمت تمام شده اتومبیل می کشند.
علیلو گفت: اگر انضباط مالی به درستی پیاده شود، خودروهایی مانند پراید تا ۴ میلیون تومان و خودروهای گران قیمت ما شاید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان جای کاهش قیمت دارد.
او با اشاره تلویحی به وجود مافیا در بازار خودرو و لزوم مبارزه با آن گفت: عزم جدی مجلس این است که تحقیق و تفحص از خودروسازان به بایگانی نرود.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی ، مردم محوری است اما حدود ۳۵ سال است که در کشور ما دولت ها، این بنگاه اقتصادی خودروسازی را به بنگاه سیاسی تبدیل کرده اند.
علیلو با بیان اینکه در صنایع خودروسازی کشورمان به ازای هر۲ نفر نیروی کاری یک نفر نیروی ستادی داریم گفت: با این بهره وری ، قیمت ها کاهش نمی یابد.
او گفت: دولت باید دست مالکیتی اش را از صنعت بردارد و نگاه حاکمیتی خود را حفظ کند و تا زمانی که این دست مالکیت را برندارد نمی تواند به درستی نظارت و ایفای نقش کند.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت باید عزم را جزم و در یک مدت زمان مشخص پایه صنعت را اصلاح کنند.
علیلو گفت: نمی گویم شورای رقابت وابسته به قوه ای است بلکه منظورم این است این شورا چرا در این سالها نیامده و اصل انحصار را از بین نبرده است؟ .
او ادامه داد: وظیفه اصلی شورای رقابت، ایجاد ، حفظ رقابت و رفع انحصارهاست نه تعیین قیمت.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی گفت: پیشنهاد دادیم تعرفه های خودرو پایین بیاید تا رقابت با خودرو های خارجی انجام شود اما موافقت نکردند.
علیلو گفت: دولت در یک شرکت خودروسازی حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد و در شرکت خودروسازی دیگر حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد سهام مدیریتی دارد.
او گفت: دولت باید صد در صد سهام خود را در شرکت های خودروسازی واگذار کند و شورای رقابت نیز باید برنامه ای برای از بین بردن انحصار داشته باشد .

مطالب پیشنهادی :

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2025 میهن نرخ. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی